Kineziotaping a jeho využitie v športe

HealthFactory
9266 Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 92 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 92 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 122 [filter] => raw [cat_ID] => 92 [category_count] => 122 [category_description] => [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) )

Kineziotaping je čím ďalej tým viac obľúbenou pomôckou, a to nielen pre vrcholových športovcov. Pomôže s rýchlejšou regeneráciou, ale aj s rýchlejším hojením po úrazoch, s ošetrením jaziev, alebo s kompenzáciou svalovej disbalancie.

Je to označenie pre terapeutické využitie pružných (kineziologických) pások. Ich pôsobenie je ako lokálne priamo v mieste aplikácie, tak reflexné cez vplyv na centrálny nervový systém. Aké je hlavné využitie tejto terapeutickej techniky v rámci športu?

Úľava boľavým svalom a urýchlenie regenerácie

Asi najčastejšie využitie kineziotapingu je v rámci úľavy natiahnutým svalom a preťaženým mäkkým tkanivám, najmä svalom a pridruženým štruktúram. Preťažené svaly sú totiž stiahnuté a obmedzujú prietok krvi, lymfy a tkanivového moku. V dôsledku toho pociťujeme svalovú bolesť a únavu, pretože splodiny metabolizmu v svaloch dráždia nervové zakončenia vedúce práve bolestivé podnety. Aplikáciou kineziologickej pásky docielime odľahčenie natiahnutej oblasti. Páska svojím ťahom nadvihuje kožu a podkožie, čím zväčší priestor pre cievy odvádzajúce odpadové látky a pre cievy, ktoré naopak privádzajú kyslík a živiny.

Korekcia svalových disbalancií

Snáď u každého človeka sa môžeme stretnúť s rôznymi svalovými disbalanciami, ktoré sú spôsobené nevhodnými pohybovými návykmi počas dňa, v práci aj pri športe. Na jednej strane nachádzame preťažené a skrátené svaly, na strane druhej potom svaly oslabené. Hlavné je odstrániť a upraviť chybný pohybový vzor úpravou nastavenia tela. Napriek tomu nám tu môže kineziotaping pomôcť. Vhodne zvolenou technikou a aplikáciou môžeme docieliť relaxáciu preťažených svalov a naopak aktivizáciu svalov oslabených. Aplikácia sa líši v smere ťahu pásky a v intenzite natiahnutia.

Pooperačné alebo poúrazové stavy

Po operáciách a úrazoch kineziotaping najčastejšie používame na rýchlejšie vstrebanie hematómov (modrín) a na redukciu opuchov. Princíp fungovania je rovnaký ako pri aplikácii na natiahnuté a unavené svaly. Vďaka nadľahčenej koži môže krv a ďalšie tekutiny rýchlejšie a ľahšie cirkulovať. V týchto prípadoch sa kineziologické pásky aplikujú s minimálnym natiahnutím a sú rozdelené na tenké prúžky ideálne cez celú ošetrovanú oblasť.

Podpora stability kĺbov

Kineziotaping možno tiež využiť na podporu stability kĺbov najmä po úrazoch, keď pomerne dlho trvá, kým sa stabilita kĺbu vráti na pôvodnú úroveň. Pásky je možné aplikovať dvojakým spôsobom. Prvý variant je použitie svalovej techniky, ktorá povzbudí svaly okolo kĺbu a umožní im sa ľahšie aktivovať, a tak stabilizovať kĺb. Druhým variantom je využitie pások na fixáciu kĺbu, ako keby sme využívali pevný tejp. Na rozdiel od neho ale nie sú okolité svaly obmedzované vo svojej práci.

Autor FitPraha

9272 Array ( [sautor] => fitpraha ) Array ( )

Školiace centrum FitPraha

FitPraha je ojedinelý koncept, ktorý spája 2 základné kurzy – kurz pre fitness trénerov a kurz pre výživových poradcov.

Naším jasným cieľom je tvoriť fitness trénerov a výživových poradcov, pre ktorých je hlavné zdravie klientov, jeho zlepšovanie a postupnými krokmi správne nastavenie klienta v jeho každodennom živote.

Naším posolstvom je odovzdávať informácie, ktoré sú kvalitné, aktuálne a funkčné. Ponúkame tiež možnosť tieto informácie rozširovať a prehlbovať na nadväzujúcich kurzoch. Zakladáme si na profesionalite, preto naši lektori sú skutočnými odborníkmi na preberané témy.

fitpraha.cz