Tipy, ako pri hektickom životnom štýle nájsť každý deň čas pre seba

FitnessTipy
10991 Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 66 [name] => Fitness [slug] => fitness [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 66 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 28 [filter] => raw [cat_ID] => 66 [category_count] => 28 [category_description] => [cat_name] => Fitness [category_nicename] => fitness [category_parent] => 0 ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 75 [name] => Tipy [slug] => tipy [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 75 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 40 [filter] => raw [cat_ID] => 75 [category_count] => 40 [category_description] => [cat_name] => Tipy [category_nicename] => tipy [category_parent] => 0 ) )

Zažili ste niekedy pocit, že už jednoducho nemôžete? Baterky vybité, nechuť nielen na prácu, ale aj socializáciu s priateľmi a blízkymi a výčitky z chvíľkových radostí v podobe Netflixu či popoludňajšieho šlofíka? Aj to môžu byť príznaky osobného zanedbávania.

Je pravdou, že v dnešnej, na výkon orientovanej, spoločnosti sa môže zdať čas pre seba iba ako sebecké privilégium. Predsa existuje milión iných vecí, ktoré by ste robiť mali: upratovať, cvičiť, sebavzdelávať sa atď., atď. Nekonečný zoznam. Lenže bez sebastarostlivosti sa paradoxne oberáte o tie najlepšie výkony v iných oblastiach svojho života. Ak sa najskôr nepostaráte o svoje vlastné potreby, ocitnete sa v rutinnom živote, skrz naskrz vyhorení, prázdni a bez akejkoľvek motivácie. Nehovoriac o fyzickom vyčerpaní, ktoré sa môže prejaviť chronickými migrénami, bolesťami chrbta alebo nespavosťou.

Čo znamená “Me time”?

“Me time”, alebo čas sám pre seba, je tým pádom doslova jedným z pilierov spokojného a naplneného života z psychickej i fyzickej stránky. Rovnováha sa skrýva v schopnosti nájsť denne čo možno najväčšie množstvo času (aj vo vašom určite nabitom programe), a to z niekoľkých dôvodov.

• Preskúmavate svoju kreativitu

• Rozvíjate svoje záujmy

• Budujete duševnú silu

• Relaxujete

• Zisťujete o sebe viac

• Zlepšujete emočnú reguláciu

Toto sú samozrejme iba ukážky, čo vám môže me time priniesť. V tejto oblasti funguje rovnako ako napríklad pri zložení stravy či tréningového plánu, pomerne silná individualita. To sa napokon týka aj výberu aktivity, ktorou tento čas strávite.

Samozrejme, že existujú pre vaše telo všeobecne „lepšie“ varianty, napríklad šport, čítanie knihy alebo pobyt na čerstvom vzduchu. Pokiaľ sa vám ale javí ako ideálna voľba horúca vaňa so zmrzlinou alebo večer strávený v spoločnosti počítačových hier, v rozumnej miere určite nepochybíte ani tak. Kľúčom k úspechu je stráviť voľný čas tak, aby ste čo najviac uspokojili ako svoje telesné, tak (a možno snáď predovšetkým) duševné potreby. Paradoxne, čím viac ste presvedčení o nedostatku času, tým viac sa stresujete a tým viac času sami pre seba potrebujete.

Takže ak znelo jedno z vašich novoročných predsavzatí „byť šťastnejší/spokojnejší/vyrovnanejší/viac prítomný/á…“ jednou z najlepších zmien, ktoré môžete urobiť, je nájsť si v rozvrhu viac času na veci odrážajúce vaše túžby, záľuby a radosti.

Ako na to?

  1. Zdravý prístup

Prvým a najdôležitejším faktorom je vaše uvedomenie aj presvedčenie, že čas sám pre seba a pre odpočinok nemusí byť za odmenu. Jedná sa o súčasť zdravého, vybalansovaného prístupu. Nikto iný predsa nevie lepšie to, čo naozaj potrebujete. A pokiaľ sa za svoje nároky cítite previnilo, namiesto potlačenia sa skúste nad týmito pocitmi zamyslieť. Prečo ste presvedčení, že si nezaslúžite me time? Pokojne si všetky svoje dôvody zapíšte na kus papiera alebo do denníka. Potom sa ponorte hlbšie a spýtajte sa sami seba, či sú tieto argumenty skutočne validné.

Demonštrácia:

  • Cítite sa previnilo, pretože si chcete oddýchnuť od práce, napriek tomu, že vás napĺňa, akurát je holt trochu intenzívnejšie obdobie.
  • To samozrejme môže byť pravdou. Niektoré periódy rôznych častí života sú náročnejšie ako tie iné.
  • Ale bude vám tento fakt brániť v udržaní svojich potrieb? Čo keď práve to spôsobí, že sa vám práca sprotiví?
  • Čo je od vás reálne potrebné? A nemohli by ste byť užitočnejší, keby ste boli dobre oddýchnutí, energickejší a spokojnejší? Občas ku šťastiu stačí iba málo, napríklad jedna štvrťhodinová prechádzka…

  • Self-awareness, mindfulness, meditácia

Byť prítomný znamená využiť plný potenciál vášho voľného času. Všímajte si, dostaňte sa do okamihu, precíťte všetkými zmyslami. Premýšľajte, kde ste, ako sa cítite, čo robíte…

Všímavosť a self-awareness sú nástrojmi často využívanými pri meditácii, ktorá je skvelým pomocníkom pri zvládaní dennej nálože stresu. Uľahčuje totiž určité spomalenie, odstup a ujasnenie zoznamu úloh, ktoré vás tento deň /týždeň /mesiac čakajú. Mindfulness, self-awareness aj ich zakomponovanie pri meditácii môžete prevádzkovať takmer kdekoľvek, opäť ide predovšetkým o vaše základné preferencie. Určite ale odporúčame minimálne raz denne pripomenúť toto “uvedomenie”, napríklad práve pri vašej meditácii, zrelaxovať a podporiť tak vaše mentálne zdravie.

  • “Nie” nie je vždy zlé

Váš čas je drahý. Čo vás pomerne ľahko ospravedlňuje odmietať robiť to, čo nechcete. Aj napriek tomu, že je idea kompromisu vo vzťahoch rozhodne žiadúca, nemusíte nutne všetko odkývať. Naopak je pre vás (napokon aj pre zdravie vašich vzťahov celkovo) oveľa efektívnejšie sa sústrediť na svoje priority a svoje túžby.

Pokiaľ viete, že s týmto máte problém, začnite na jednoduchších odmietaniach. Nacvičte si to. Napríklad keď vám v obchode ponúka vernostnú kartičku a vy sa ponáhľate. V prípade, že druhá strana nie je v núdzovej situácii, nemusíte byť všetkým nutne k dispozícii. Vy ste tí, ktorí by pre vás mali byť na prvom mieste. Navyše až potom, čo sa postaráte o seba môžete dostatočne pomôc aj vašim blízkym.

  • Plánujte a plňte si sny

Kedykoľvek vás napadne myšlienka na to, čo by ste robili radšej ako vašu prácu, štúdium a pod., zapíšte si to ako poznámku a hneď vymýšľajte, kedy tento projekt podniknete. Nebojte sa byť konkrétny a ísť pokojne aj do detských snov! Samozrejme je dobré mať na mysli aspoň základnú realitu a voliť strednú cestu – predsa len kvôli svojim impulzívnym vášňam nedáte okamžitú výpoveď a nebudete ignorovať napríklad finančné dopady.

Takže pokiaľ sa bude jednať o dlhodobejší plán, skúste ho skôr rozdeliť na menšie časti, ktoré si budete plniť denne/týždenne. Vždy si do kalendára napíšte, čo a kedy presne chcete robiť a postupne skladajte svoj obrázok. Nezabúdajte, že šťastie praje pripraveným.

  • Prehodnoťte svoje priority/obmeňte rutinu

Táto úloha môže byť pre väčšinu pomerne ťažká, len málokomu sa chce totiž dobrovoľne vystupovať zo svojej komfortnej zóny, z ulity, ktoré dobre pozná. Napriek tomu je pomerne účinným cvičením zamyslieť sa nad svojimi prioritami a následne podľa nich pozmeniť rutinu. Nemusíte nutne na prvé miesto zaradiť napríklad výučbu španielčiny, ale nájsť pre tento bod počas svojho dňa aspoň nejaký čas. Aj keď by sa vám to mohlo zdať ako krátka doba, aspoň budete mať istotu, že sa vám ju podarí naplniť denne a že z nej hlavne dostanete to, na čom záleží. Vašu spokojnosť a odpočinok.

  • Odložte sociálne siete

Samozrejme nie je dôvod si občas nejaký ten odpočinok pri sociálnych sieťach zakazovať, obzvlášť pokiaľ sa jedná o váš vysnívaný druh relaxu. V celkovom meradle by sa ale nemalo jednať o hlavnú zábavu a naplnenie vášho času pre seba, pretože je pomerne ľahké nechať sa na hodiny vtiahnuť do ich viery. Bohužiaľ si potom často uvedomíte, ako rýchlo bol pohltený všetok voľný čas bez väčšieho pocitu naplnenia. Ak máte chuť stráviť me time v spoločnosti techniky, smerujte ho skôr k hrám, kinu alebo obľúbenému seriálu … Snažte sa zostať čo najrozmanitejšie v skutočnom, vašom svete.

Čo si z toho vziať?

Dokázať si urobiť čas sám na seba by mal byť neoddeliteľnou súčasťou každodennej rutiny všetkých, aj v týchto hektických dobách. Práve me time vám totiž dokáže zaručiť fyzické a mentálne naplnenie, ktoré potrebujete na podávanie čo najlepších výkonov v pre vás dôležitých častiach vášho života. Vyššie vypísané body vám pomôžu si tento čas vymedziť, opodstatniť a usmerniť jeho naplnenie.

Zdroj: Aktin