Ako nevyhorieť zdravotne i psychicky

HealthFactory
2997 Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 92 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 92 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 124 [filter] => raw [cat_ID] => 92 [category_count] => 124 [category_description] => [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) )

Čo je to syndróm vyhorenia? Syndróm vyhorenia je v podstate stav  (choroba) spojený s chronickým / neustálym stresom. Ten vedie k fyzickému a emocionálnemu vyčerpaniu, cynizmu a odlúčeniu. Dokonca aj k pocitom menejcennosti a nedostatku úspechu. Keď sa syndróm vyhorenia blíži, už nie ste schopní účinne fungovať v osobnej ani profesijnej úrovni.

Syndróm vyhorenia je nebezpečenstvo, ktoré postihuje ľudí s vysokým vyťažením a tých, ktorí kladú dôraz na to, aby vynikali.

Postihuje hlavne naše duševné zdravie a to má za následok aj fyzické a psychické vyčerpanie.

  1. Znaky syndrómu vyhorenia sú: chronická únava, nespavosť, zhoršená koncentrácia a pozornosť, zabúdanie, telesné príznaky, častejšie choroby a strata chuti do jedla, úzkosť, zlosť.
  2. Známky cynizmu a odlúčenia: strata radosti, pesimizmus, izolácia, odlúčenie od spoločnosti.
  3. Známky pocitu menejcennosti a nedostatku úspechu: pocity apatie a beznádeje, zvýšená podráždenosť, nedostatočná produktivita a zlý výkon.

Ak nemáte tieto príznaky, tak je to skvelé! 😊

Každopádne: jedného dňa sa neprebudíte a nezistíte, že máte syndróm vyhorenia. Ten sa zakráda veľmi pomaly a je teda ťažké ho rozpoznať v pravej chvíli. Ak však na sebe pociťujete tieto príznaky, je dôležité nájsť si čas na seba. Zhodnotiť koľko stresu zažívate vo svojom živote a snažiť sa nájsť spôsob, ako jeho množstvo znížiť.

Veľmi dôležitá je sebaláska. Podporiť ju môžeme z vlastného vnútra. Začať treba myšlienkami.

Myšlienky a pocity sú prameňom všetkých našich činov. Preto je veľmi dôležité vedieť si myšlienky utriediť a začať myslieť pozitívne. Viac ísť do svojho vnútra a prebádať ho. Skúmať čo naozaj chcete dosiahnuť a porovnať to s tým, čo robíte. Prečo robíte niečo, čo vôbec nechcete? Pracujte na tom, zachráňte sa a osloboďte sa  v myslení a činoch!

Ďalej nám pomáha fyzická aktivita, ktorá má významný vplyv na udržanie dobrého psychického stavu. Pravidelné cvičenie má pozitívne účinky na aktívne chemické látky v mozgu a rovnako na hormóny, ktoré regulujú dobrú náladu. Prispieva tiež k obnoveniu sebadôvery a získanie vyššieho sebavedomia. Vedecky je dokázané, že aj 30 minút fyzickej aktivity denne zlepšuje náladu.

Absencia fyzickej aktivity má naopak negatívny vplyv na ľudské zdravie.

Autor Alen Myšička