Cvičenie je jedným z dôležitých faktorov, ktoré môžu posilniť váš imunitný systém

HealthFactory
2978 Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 92 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 92 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 124 [filter] => raw [cat_ID] => 92 [category_count] => 124 [category_description] => [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) )

Nedávny prehľad publikovaný v časopise Journal of Sport and Health Science zistil že starnutie, obezita a nečinnosť môžu mať negatívny dopad na imunitný systém. Prieskum zistil, že pravidelná aktivita a zdravý životný štýl môžu naopak pomôcť zvýšiť odozvu imunitného systému.

Na druhú stranu môže príliš veľa cvičenia viesť ku vzniku problémov, ako je chronická únava. Tá naopak funkciu vášho imunitného systému znižuje. Preto je potrebné nájsť správnu rovnováhu medzi cvičením a odpočinkom.

Pravidelný aktívny pohyb a cvičenie je veľmi prospešné pre naše zdravie, ale môžu sa otvárať otázky ako: môže cvičenie pomôcť znížiť, napr. riziko ochorenia dýchacích ciest? Máme nechávať náš imunitný systém na jeseň odpočívať alebo naopak viac podporovať?

Ako sa ukazuje, pravidelná fyzická aktivita môže v skutočnosti pomôcť posilniť váš imunitný systém, ale dôležité je to s fyzickou aktivitou nepreháňať.

Obezita a pasívny štýl života teda môžu znížiť funkciu imunitného systému. Preto je dôležité nastaviť si starostlivosť o svoje zdravie a pohybovú aktivitu medzi svoje priority. Pravidelný pohyb aktívne podporuje zlepšenie funkcie imunitného systému a podporuje odolnosť ľudského organizmu ako celku. Vďaka tomu sa znižuje riziko úmrtnosti na respiračné ochorenia a prevencia celého radu ďalších civilizačných a zdravotných chorôb.

Ako teda môžete zaistiť, aby cvičenie fungovalo ako podpora zdravia a koľko ho potrebujete? Dnes môžeme vo všeobecnosti tvrdiť, že 30 až 60 minút akejkoľvek pohybovej aktivity 2x až 4x týždenne môže zlepšiť obranu vášho tela proti zdravotným komplikáciám a vírusovým chorobám.

Je to preto, že pri každom cvičení sa zvyšuje aktivita bielych krviniek v periférnych tkanivách. Tie pomáhajú s imunitnou odpoveďou tela a krvným obehom (krvnými a lymfatickými cievami). Tým dochádza k aktivácii imunitných buniek, ktoré sa podieľajú na likvidácií prípadných choroboplodných zárodkov alebo vírusov.

V súčasnosti bohužiaľ neexistujú presné štatistiky alebo analýzy špecifické pre aktuálnu epidemiologickú situáciu s COVID-19, ale zdravý životný štýl a pravidelný pohyb predovšetkým v skupine obyvateľov, ktorí doteraz praktikovali skôr pasívny spôsob života, môže pomôcť pri obrane organizmu a následnej rekonvalescencii pri tejto infekcii.

Pozor na pretrénovanie

Ako vo všetkom platí, že všetkého veľa škodí. Pokiaľ je cvičenie alebo ľubovoľný druh tréningu v príliš veľkej intenzite hrozí, naopak, vyššie riziko zlyhania imunity a obranyschopnosti organizmu. Pretrénovanie vyzerá u každého inak. Preto je potrebné sledovať si individuálny výkon a vlastné možnosti.

Príliš vysoký tlak a aktivita počas tréningu bez primeraného oddychu a zotavenia môže viesť k chronickej únave, poklesu výkonu a poruchám nálady, ktoré znižujú imunitnú funkciu. Pokiaľ ide o zvýšenie záťaže, je treba vždy starostlivo zvážiť očakávané výsledky a pripraviť si vhodný tréningový plán.

Zrátané a podčiarknuté – pamätajte, že všetko má viacero faktorov. Fyzická aktivita je len jedným  dôležitým faktorom, ktorý pomáha imunitnému systému zaistiť odolnosť organizmu a ochranu pred vonkajšími vplyvmi prostredia. Medzi ďalšie faktory patrí mentálna hygiena, pravidelný spánok a pestrá strava bohatá na živiny. A pokiaľ ste doteraz neboli príliš aktívni, zdravé zmeny v strave a zaradenie pravidelného cvičenia budú prospešné pre vaše zdravie. Radíme však poradiť sa s našimi profesionálnymi trénermi alebo s odborníkmi na správnu stravu. U nich sa dozviete, ako si nastaviť dlhodobú stratégiu k dosiahnutiu vašich cieľov.

Začnite sa hýbať už dnes!