Hlava, ramená, kolená, palce…

HealthFactory
9332 Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 92 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 92 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 124 [filter] => raw [cat_ID] => 92 [category_count] => 124 [category_description] => [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) )

„Hlava, ramená, kolená, palce, kolená, palce, kolená, palce, hlava, ramená, kolená, palce…“. Všetci to poznáme, však? – Tiež ste si to v duchu povedali v tej notoricky známej melódii? A pokiaľ ste trochu ako ja, tak Vám to teraz bude znieť v hlave minimálne dva dni. Nemáte začo.

Ja to poznám aj zo svojej trénerskej praxe celé trochu v inom kontexte. Podobnú riekanku počujem často od ľudí, ktorí milujú behanie. Avšak, tá riekanka nie je veľmi pozitívna v tom zmysle, že mi vymenúvajú problémy, ktoré ich trápia v súvislosti s behom.

Jasné, vonku je krásne, sedíte celý deň v kancelárii, kontrolujete posledné sekundy a už sa vidíte, ako obujete nové topánky na behanie a vyrazíte von a predstava toho, že by ste sa mali zavrieť do fitka je pre vás v taký deň tabu.

Chápem. Slniečko, endorfíny, vzduch, prečistiť hlavu v prírode. Všetko je super. Avšak, príde dôležitá otázka. Je Vaše telo pripravené toto pravidelne robiť? Po hodinách sedenia, možno dlhodobých problémoch s chrbtom alebo kolenami. A teraz úplne úprimne – v prípade, že Vám zase nevyšlo novoročné predsavzatie schudnúť – s nejakou tou nadváhou.

Tým, samozrejme, v žiadnom prípade nechcem povedať, že by ste takéto aktivity robiť nemali. Vôbec nie. Naopak, vyrazte von, užite si to, ale zodpovedne voči svojmu telu. Veľakrát totiž nie je telo pripravené a potrebuje dlhšiu prípravu.

Takže, čo s tým? Po prvé, teda zvoliť vhodný druh aktivity. Miesto behu zvoliť dlhšiu prechádzku a podobne. A po druhé? Nezabúdať na silový tréning, ktorý Vám pomôže nielen k behu, korčuliam či prechádzkam, ale predovšetkým k prevencii zranení.

Vhodný silový tréning Vám zníži riziko zranenia až o 40 %. Pomôže Vám vyriešiť problémy s mobilitou alebo svalovými disbalanciami v tele. Vaše kosti, väzy a šľachy budú lepšie odolávať dopadom, získate lepší výkon, zlepší sa vám ekonomika pohybu a získate skvelú kompenzáciu jednostranného zaťažovania.

Aby sme si ešte lepšie rozumeli. Nejde nám o nárast svalovej hmoty, ale o svalovú silu. Zlepšíme efektivitu svalov určených pre bežecký krok, budeme schopní zapojiť viac svalov, ktoré nám zlepšia stabilizáciu danej oblasti.

Možno vám napadá, že toto nie je pre vás, pretože chodíte behať iba raz alebo dvakrát do týždňa a nepotrebujete trhať rekordy. Rozhodne súhlasím. Nepotrebujete trhať rekordy. Avšak, potrebujete byť zdraví.

Súčasný život nás núti byť leňochmi a strácame mnoho sily, vďaka ktorej by sme mohli žiť kvalitnejší život. Život bez bolesti. Život, v ktorom nebudeme musieť riešiť, že nás po behu budú bolieť kolená. Život, v ktorom si užijeme kvalitu pohybu bez obmedzenia.

Pavel Kuncl